O cyklu

18.02.2016 13:23

Všimly jste si, že když menstruujete, nejste schopné tvořit? Já tedy nejsem. Aspoň většinou ne. Řadu let jsem užívala hormonální antikoncepci a díky ní můj tehdy rádoby menstruační cyklus běžel v konstantních, stereotypních kolejích. Žádné výkyvy nálad, žádné změny ve fyzické výkonnosti. Vše jelo v jedné linii, na kterou jsem se mohla spolehnout.

Jaké bylo moje překvapení, když jsem antikoncepci vysadila a začaly se dít věci. Najednou se moje tělo i moje mysl začaly chovat jinak. Divně! Před menstruací jsem byla nervózní jak stará panna, v jejím průběhu jsem pak nebyla schopná běžných činností. Nejraději bych si zalezla někam do kouta a zůstala tam tři dny nikým nerušená, schoulená do klubíčka. Po odeznění menstruačního krvácení jsem se oklepala a zase jsem byla plná sil. Fyzických i psychických. A tak to šlo měsíce a roky.

Začala jsem sama sebe pozorovat. Jak se chovám v té které fázi svého cyklu, jak se cítím, co mě zajímá, co mě naopak štve a čeho nejsem schopná. Postupně mi došlo, že být ženou je mnohem barevnější, než jsem kdy tušila.

Aha, takže antikoncepce spolehlivě zajistila, že jsem neotěhotněla, ale stejně spolehlivě ve mně zabila ženu.“ Zajímavé zjištění! Stala jsem se „konstantní“ bytostí s předvídatelnými reakcemi těla i mysli v každičkém dni jejího pseudocyklu. Cyklu, který je úzce spojen s každou ženou v jejím reprodukčním období.

Všímala jsem si, jak se v průběhu jednotlivých fází cítím psychicky, jak výkonné je moje tělo, na co myslím, co mě baví a nebaví. Byla jsem překvapená, jak rychle se střídají jednotlivé fáze a jak vlastně málo času mám na to, abych stihla to, co jsem v určitém stádiu cyklu započala, protože další šanci budu mít zase až za tři týdny. Už vím, že jak se přistihnu, že mě všechno a všichni štvou, přijde brzy moje měsíční krvácení. A když přijde, snažím se najít nějakou nenáročnou rutinní práci, u které nebudu muset moc přemýšlet. A ještě líp, někam si zalézt a být tam jen sama se sebou a svými myšlenkami.

Teď už chápu, že menstruační cyklus není jen PMS, čili předmenstruační syndrom a období krvácení. Menstruační cyklus je i období mezi těmito dvěma fázemi a každá má svůj hluboký význam. Fáze těsně po menstruaci, kdy je pročištěné tělo i mysl, kdy jsem plná sil, nápadů a touhy tvořit. I fáze následující, pečovatelská, kdy jsem tu pro druhé. Kdy umím obejmout, přivinout a pohladit. Nejsem už sice tolik výkonná, o to víc jsem ale milující a chápající. Pomalu přecházím do předmenstruační fáze, kdy jsem tajemnou čarodějkou... A tak je to stále dokola, co svět světem stojí. Stačí jen zpomalit, naslouchat a zamyslet se nad nekonečným koloběhem života.

Je krásné být ženou! 

komentáře

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek